Courtisane

De beelden Rosamunde, ‘Courtisane’, KarlKarl , Een en Ander en Echo van een Oorlog’ ontstonden tussen 1992 en 1995. Na veertien jaar geconstrueerde en samengestelde beelden in metaal en in diverse andere materialen te hebben gemaakt zijn in die tijd n.a.v. foto’s van de fotograaf Karl Blossfeldt (1865-1932) een aantal plastische beelden gerealiseerd.

Het boek Urformen der Kunst (1928) van Blossfeldt bevat opnamen van allerlei details van planten die het organisch groeien en zwellen van planten tonen en de plasticiteit van de vormen die daarvan het gevolg zijn. Deze foto’s waren een soort startpunt voor de nieuwe bronzen beelden in die periode.

Rosamunde was het eerste beeld in deze serie. Het oppervlak van het beeld is bedekt met in brons gegoten vogelvleugels als een verwijzing naar eerdere monumentale ruimtelijke vleugelbeelden.

Het beeld Karl-Karl lijkt een overgangsfase te vertegenwoordigen: het heeft weliswaar een nauwkeurig omschreven, al omsluitende contourlijn, maar het manifesteert zich geenszins als een gesloten volume; ook binnen de contour kijk je er dwars doorheen. Het beeld draait om een gesloten, kolomachtige kern, in het schorsachtig-ruwe, knoestige oppervlak waarvan ronde, gladdere gedeelten opduiken (borsten? gezichten van in het beeld gevangen wezens?). Daaromheen wervelt een kluwen van kronkelende, krioelende spinne-armen, die zich vanuit de beide uiteinden van de kern- door elkaar heen weven en rond die kern een onregelmatig hotsebotsend bolvormig volume afbakenen: het geheel maakt de indruk van een slang-omgeven ‘Medusa-kop’, of de half open, half gesloten vorm van een winterse boomkruin. Karl-Karl dicteert verschillende standpunten: van dichtbij bekeken valt de nadruk vooral op de centrale stam. Van grotere afstand bezien valt de nadruk op het bolvormig volume daaromheen; dan wordt ook de fundamentele doorzichtbaarheid van het beeld zichtbaar, en de regelmaat waarmee de slangen, rechtsom spiralend, het omhullend weefsel vormen.

Courtisane is veel abstracter: rondom een soort stam, die de ruggengraat van de compositie vormt, valt jabot-achtig kantwerk naar omlaag, waarin nog duidelijk de plakken gedrapeerde was herkenbaar zijn. Onderin zit een cartouche zoals in Rococoplafonds.

In de tijd dat de beelden ontstonden was de oorlog in Bosnië wereldnieuws. ‘Echo van een Oorlog’ bestaat uit een kern die door een bandenweefsel wordt beschermd. Het beeld ontstond intuïtief n.a.v. het oorlogsnieuws dat dagelijks via de radio het atelier binnenkwam. Pas veel later werd ik gewaar dat de vorm sterke verwijzing had naar een granaat. Het beeld was niet vanuit die intentie gemaakt. Het was een bijzondere weg van het toeval.

Hoogte 120 cm x 30 cm x 35 cm.
Geplaatst op sokkel (60 cm hoog).

Opdrachtgever: n.v.t.
Jaar: 2001
Locatie: